Websites
Website Tessa Dockers
Omschrijving
Er waren enkele redenen om over te gaan tot het bouwen van een nieuwe website. Het is immers niet enkel de look van een website die belangrijk is, maar er komen tal van andere facetten om de hoek kijken. We hebben ons vooral toegespitst op de “usability” en hebben dit begrip vrij ruim geïnterpreteerd. We sommen even op aan welke aspecten we aandacht hebben geschonken:
Accessibility
We wilden een ongedifferentieerde marketing voeren en dus zoveel mogelijk mensen bereiken; geen enkele doelgroep uitsluiten. De vroegere website was echter niet bereikbaar voor mensen met functiebeperkingen (slechtzienden, blinden, ouderen, mensen met motorische of auditieve beperkingen, etc.) en zelfs niet voor alle browsers of zoekmachines. In eerste instantie was het dus de bedoeling ons webproject toegankelijk te maken voor iedereen. Daarbij probeerden we zoveel mogelijk te werken volgens de universele richtlijnen (webstandards) voor het bouwen van websites.
Design
We waren er ons van bewust dat een website niet enkel moet gevonden worden, maar dat deze qua presentatie een weerspiegeling moet zijn van hetgeen waarover de website gaat, ik dit geval Finaliste Miss Belgian Beauty 2008 Tessa Dockers. Het uiterlijk moet passen bij het onderwerp, de uitstraling moet verzorgd en aantrekkelijk zijn. Omdat de campagne op korte termijn wordt gevoerd moet de look and feel onmiddellijk aanspreken.
Beeldmateriaal was vrij belangrijk, want de overgrote meerderheid van het doelpubliek komt toch wel voor foto’s naar de website.
Gebruiksvriendelijkheid
Een website die je kan vinden en die er goed uitziet, maar niemand weet hoe je kan navigeren is uiteraard ook niet goed. De functionaliteit moet in orde zijn, maar daarenboven moet een website ook intuïtief zijn in het gebruik. We hebben dit ook uitvoerig getest om zoveel mogelijk obstakels uit de weg te ruimen.
Daarenboven hebben we natuurlijk ook getracht rekening te houden met de details. Op die manier kan je immers het verschil maken. Zo hebben we bijvoorbeeld een eigen icoontje naast de paginatitel, een icoontje voor het aangeven van externe links, icoontjes om aan te geven wanneer we een pdf of mp3 file aanbieden, bij een pdf-file hebben we ook de bestandsgrootte vermeld zodat gebruikers kunnen inschatten wat de downloadtijd zou kunnen zijn, enz.
Content
Wanneer een website toegankelijk is, er mooi uitziet en ook nog eens gebruiksvriendelijk wordt bevonden, dan is het enorm belangrijk voor degelijke inhoud te zorgen. Mensen komen naar een website om iets te zien en wij willen hen uiteraard iets vertellen. De keuze van de titels, de overzichtelijkheid van lijstjes, de vele foto’s, en noem maar op zijn weloverwogen. Daarenboven hebben we geluidsfragmenten en filmpjes toegevoegd waar dit relevant bleek. We vinden het ook belangrijk de website zo up-to-date mogelijk te houden, want zo kunnen we de bezoekers ook teruglokken. Op die manier trachten we een trouw publiek op te bouwen die hopelijk voor de nodige steun zorgt.
Trafiek genereren
Nu nog de website promoten... Daarvoor opteerden we een online-campagne te voeren op http://stijn.linearecta.be onder de vorm van een grote foto met het verzoek te smssen en met de vermelding van het website adres www.tessadockers.be. Ook op andere websites werd een link vermeld naar onze webstek. Daarenboven dachten we er goed aan te doen een virale marketingcampagne op touw te zetten in de vorm van een nieuwsbrief die men dan ook eenvoudig kan doorsturen naar vrienden en kennissen. Het is ook vanzelfsprekend dat we de vermelding van de url op het promotiemateriaal hebben aangebracht. De vrij goede opname in Google is eveneens een interessant gegeven.
Conversie
Uiteraard is het leuk als je ziet dat je website wordt bezocht, maar ook de conversie opvolgen is belangrijk. We hebben iedere dag een reactie via het contactformulier en de tussenstand van de SMSjes ziet er ook veelbelovend uit.
Opvolging analytics
De nieuwe website werd dus niet lukraak gebouwd. We analyseerden de oude website grondig en keken daarbij ook naar de bezoekers en hun gebruik. Deze gegevens indachtig konden we de fundamenten leggen voor het starten van een nieuw project.
Ook nu is het interessant om alles te blijven opvolgen. Zo zien we dat bepaalde campagnes toch wel hun vruchten afwerpen en verschillende soorten bezoekers genereren.
- Het grootste aantal bezoekers komt rechtstreeks op de website binnen via www.tessadockers.be.
- Als we enkel de nieuwe website bekijken, dan komt het grootste gedeelte bezoekers via Google.
- De belangrijkste referral is de website van Miss Belgian Beauty, gevolgd door http://stijn.linearecta.be en http://forum.zappybaby.be. Daarbij kunnen we opmerken dat de bezoekers die via http://stijn.linearecta.be komen het langst op de website vertoeven en de mensen die via een mail naar de website komen bezoeken het meeste aantal pagina’s.
- De homepage en de foto’s zijn het vaakst bezocht, gevolgd door media, agenda en profiel.
- 20% van de bezoekers maakt gebruik van Firefox, maar we zien ook Safari, Opera, Camino, Mozilla en Netscape staan als alternatieve browsers. Het is dus noodzakelijk niet enkel rekening te houden met Internet Explorer.
- Minder dan 1% surft nog met een eenvoudige inbelverbinding, dus de overweging iets zwaardere foto’s te gebruiken bracht zeker geen problemen teweeg.
- Ook qua schermresolutie dienden we een ontwerpbeslissing te maken en kozen we voor minimum 1024 pixels breedte. Ook hier een minderheid (<3%) die geen optimaal beeld te zien krijgt (in dit geval wel mogelijkheid tot horizontaal scrollen om alles te zien, alles blijft toegankelijk).
Fotoshoot
Mijn eerste echte fotoshoot trouwens (compleet in functie van het webdesign) en ik moet zeggen dat ik me vrij goed geamuseerd heb :-).
Jaar
2007
Technologieën & programma's
- HTML, PHP, CSS: Macromedia Dreamweaver CS3
- Bewerkingen foto's: Adobe Photoshop CS3
- Nikon D50 - Sigma DC 18-200mm 1:3.5-6.3 D
Niet online
- Thomas D'Havé
- Tessa Dockers
- Bakkerij Bundervoet St-Amandsberg
- VZW Oudenaarde en Zustersteden
- Linea recta
- KunstadStroom
Oudere projecten