Reizen
Italië 2013: Skiën in Kronplatz-Corvara-Jochtal
SHORTSKI per slaapbus
Slapend reizen in de slaapbus (of reizend slapen) en zo op uw bestemming raken. Uitgerust, overdag geen reistijd verloren, en ter plaatse op korte tijd het maximum er uit halen. Bij shortski is het verblijf ter plaatse in halfpension, het ontbijt bij aankomst de eerste dag en een licht avondmaal de laatste dag voor vertrek zijn eveneens inbegrepen.
Omgeving en hotel
Hotel Lodenwirt & Residentie **** - Vintl
Ligging:
Aan de baan vanaf de snelweg naar de Kronplatz.
Faciliteiten:
- Ruime kamers met bad of douche, wc, bidet, haardroger, tv, radio, safe, minibar en grotendeels balkon
- Kamers beschikbaar met houten vloer voor allergische klanten (aanvragen bij boeking)
- In de residentie hebben de kamers tevens klimaatregeling
- Restaurant, à la carte restaurant, pizzeria, bar, wintertuin, kinderspeelruimte
- 450 m² ontspanningsruimte met Finse sauna, dampbad, kruidensauna, vitarium, aromagrot, rustruimte, waterbedden
- Diverse massages, baden, beauty behandelingen mogelijk
- Lift, verwarmde skistal, parking.
- Maaltijden: Ontbijtbuffet en keuzediner met saladebuffet. Wekelijks een thema-avond.
Prijzen inclusief:
- Welkomstdrank
- Uitgebreid ontbijt met bio-hoek
- 4-gangenmenu en saladebuffet, pizza op aanvraag
- Gebruik ontspanningsruimte
Tegen betaling:
- Kuren en massages
- Borg saunahanddoeken laatste dag: € 10.-
Skigebied:
Italië - Kronplatz 835m-2275m - dalstation Reischach 17 km van Vintl
De grootste skiberg van Zuidtirol; bij Vlamingen zeer gekend en populair. Een perfecte infrastructuur skiliften en perfect onderhouden skipistes, voor honderd procent “besneeuwbaar” met kunstsneeuw. Daarvoor zijn er ruim 200 sneeuwkanonnen; ’s avonds rukken 35 rupsvoertuigen uit om de pistes te prepareren. 114 km piste, er zijn ook de zwarte pistes, de “zwarte vijf”: Sylvester, Hernegg, Pre da Peres, Erta en Piculin. Sommige pistes zijn ook ’s avonds verlicht. Freerider en freestyler kunnen zich uitleven in het nieuwe Snowpark, met rails, boxes en kickers.
Nieuw is de skitrein die tot Percha rijdt waar een nieuw dalstation is, een nieuwe piste, evenals de gondelbaan Ried die verbinding geeft met de rest van het skigebied.
Vanuit Pikolein is er iedere 20 minuten een skibus naar Alta Badia (gratis mits skipas Dolomiti Superski).
Alta Badia, dalstation Predaces 37 km
Afstand:
Antwerpen: 952 km, Innsbruck: 88 km
Animatie:
Regelmatig feestavond. Tegen betaling ook arrensleetocht, rodelen of sneeuwschoenwandelen.
Ik wou al enkele jaren eens gaan skiën, maar alleen komt dat er niet meteen van. Dit jaar zou ik het niet uitstellen, laat staan afstellen. Ik boekte meteen een shortski. Het materiaal huurde ik voor de eenvoud hier in de buurt en daar mocht ik om gaan de dag voordien.
Vrijdag 1 februari 2013
Op vrijdag kon ik thuiswerken tot ongeveer 15u30. Daarna vertrok ik met de auto en de bagage naar ’t voetbalstadion. Eens daar alles was afgezet bracht ik de auto terug naar huis. Om 16u30 zetten we alles in de bus en stapten we op. Bestemming Vintl, met tussenstops in Kontch, Zaventem en Lummen.
Ongeveer iedere 4 uur werd van chauffeur gewisseld. Iets na 22u hadden we een stop en bouwden ze de bus om naar een “slaapbus”. Blijkbaar zijn sommige mensen in staat om daarop ook effectief te slapen, ik had gelukkig muziek in de oortjes en probeerde niet volledig “gebroken” toe te komen. Dus van slapen kwam er niet echt veel in huis… ‘k was uiteraard blij toen we aankwamen.
Zaterdag 2 februari 2013
Strompel strompel. We mochten meteen gaan ontbijten en kregen onze kamer toegewezen. Ik sliep bij Marcel, een actieve 70-plusser en schitterende kerel :-)! Snel met de bagage naar boven en de skikleren aantrekken. Terug naar de bus en meteen richting Kronplatz. Da’s zo’n 20 minuten rijden…
Natuurlijk vertrokken we met enkele minuten vertraging. Heb je het ooit anders geweten? Nuja, even een passend muziekje en met het optimisme van een klein kind richting pistes want we mochten nog eens op de latten staan. We waren de eerste op de parking. Het weer was niet echt schitterend. Het sneeuwde en was ook wel wat mistig. Veel wind! We gingen toch maar naar de top.
Kronplatz is eigenlijk één berg die je langs verschillende kanten naar beneden kan. Vandaag moesten we ons omwille van het weer wel beperken tot die ene helft. Het zicht was niet meteen fantastisch maar aan de andere kant was het gewoon niet te doen. We namen geen risico’s en deden het rustig aan.
Om 11u namen we een pauze en tegen 13u werd er gegeten op de top. Daarna toch wat kilometer gedaan maar op de eerste dag neem je best niet al te veel risico. Eigenlijk had ik ook nog niet geslapen hé. Een klein stukje zwarte piste om terug te keren, maar veilig en wel terug naar de bus geraakt. Materiaal insteken en naar de après-ski (want de bus moest 9 uur stil staan). Heel erg druk was het er niet dus qua sfeer was het niet slecht, maar ’t kon beter.
Met de bus terug en de sportzak legen terwijl ik de badkamer aan Marcel liet. Alles al klaargelegd voor de dag erop en daarna kon ik me verfrissen. Tegen 19u30 werden we aan tafel verwacht. We haalden dat uiteraard probleemloos. Als ’t om te eten is moeten ze ons niet komen zoeken hé ;-).
We mochten eerst aanschuiven voor een saladebuffet. Daarna volgden nog 4 gangen. Kleine, fijne maar lekkere gerechtjes. Het was zeer goed vond ik. ‘k Zat ook nog goed aan tafel… leuk gezelschap.
Lang bleven we niet plakken want we wilden toch uitgerust zijn voor onze volgende skidag.
Voor de stats: We namen slechts 7 lilftjes, overwonnen 5193 meter hoogte maar hadden toch wel 25,9km skiën op de teller.
Zondag 3 februari 2013
En of we goed geslapen hadden… neen hoor. Er was er eentje die last had van snurken ;-). Ook al was ik vaak wakker, toch was ik al meer “uitgerust”. Een bed is nu eenmaal een pak comfortabeler dan een bus! En als je voldoende moe bent slaap je wel denk ik dan… dus vandaag mocht het wel iets intensiever zijn ;-).
Gaan ontbijten omstreeks 7u en om 8u05 vertrokken we naar Corvara. Alweer 5 minuten later dan afgesproken dus dezelfde muziek door de boxen. Om 9u stipt stonden we geparkeerd in Corvara. Het weer was fantastisch: zon en ideaal qua temperatuur! Om te beginnen de Boë naar boven (de centrale en hoogste lift) om dan “fout” af te slaan en via een “paddestoeleke” terug naar de correcte piste te skiën. We waren meteen opgewarmd.
Daarna begonnen we aan een “liftentocht” van Alta Badia naar Val Gardena - Alpe di Siusi (Borest A, Sodlisia, Plans-Frara A). Via de liften Val Setus, Cir A, Ciampinoi A ging het naar XX.
In XX namen we een ondergronds treintje naar boven. Nog één piste en dan hadden we een afdaling van 10,5km voor de boeg. Tegen de middag werd er gestopt om te eten in XXX. Nog even wat dalen en dan de terugweg inzetten.
Mooi op tijd terug al begon het al wat donker te worden. Om het af te leren wilden we nog afsluiten met de plaatselijke piste dus nog even met Boë A naar boven om voldaan terug te keren naar de bus. Perfecte timing want wij hadden geen après-ski nodig.
’s Avonds gelijkaardige taferelen, al ging Marcel op saunabezoek dus had ik nu de badkamer voor mij alleen. Een lekker warm badje in plaats van een douchke… dat was lang geleden. Wekkertje gezet en op tijd gaan eten.
Wat blijven plakken in de bar en dan naar bed…
Voor de stats: We namen 20 liften, overwonnen 7222 meter hoogte en hadden eigenlijk slechts 41,5km skiën op de teller.
- Ruacia-Col Raiser A
- Colraiser
- Fermeda
- Ortisei Furnes
- Furnes-Seceda
- Ruacia-Col Raiser R
- Saslong A
- Sochers-Ciampinoi
- Costabella
- Danterceppies A
- Borest R
Maandag 4 februari 2013
Geen gesnurk en goed geslapen! Voor de rest was het begin van de dag een kopie van gisteren, alhoewel… het sneeuwde terug. Er was intussen al tien centimeter gevallen. Eenzelfde scenario dus, om tegen 9u in Corvara aan te komen. Enne, raar maar waar, we hadden geluk: stralend weer!
Deze keer trokken we naar de andere kant. Het werd een dagske omgeving verkennen met ski’s. Nogal veel wandelen en liftjes pakken. Maar uiteindelijk wel prachtige dingen gezien. Zeker de moeite! Veel wind was er wel, maar last hadden we daar niet van. Integendeel, vanop de liften werd je getrakteerd op een prachtig schouwspel van sneeuw die op hopen waaide en prachtige formaties sculpteerde op de bergflanken.
We hadden wel een taxi nodig richting Lagazoi (6 euro) en ook op de terugweg dienden we een klein stukje te doen met de taxi (2 euro). We skieden uiteindelijk maar de helft van gisteren, al voelde het als ’t dubbele ;-). Tijdens de middag zaten we aan 5 Torri waar we iets konden eten. We zaten echt in “oorlogsgebied” (refererende naar WO I waarbij er vele slachtoffers vielen in deze regio).
Even had ik geluk bij een stomme val, maar de bindingen waren perfect afgesteld en gingen op tijd open. Toch wel wat last en geen risico’s nemen. Wat er aan de hand was weet ik niet maar er was geen kracht meer te zetten op m’n linker voet. Toch veilig terug aan de bus geraakt. Eens die voet uit de botten toch een wandelingske proberen maken. Daarbij voelde ik enkele kraakjes en de pijn was weg! Een chiropractor is aan me voorbije gegaan ;-).
’s Avonds terug een herhaling van gisteren. Aan tafel toch nog even kijken hoe we het zouden aanpakken voor de laatste dag. Er werden enkele suggesties voorgesteld en constructieve oplossingen gezocht omdat de bus alweer 9 uur diende stil te staan en we graag voor de files in ’t land waren. Uiteraard zijn er altijd individuen die wat “moeilijk” moeten doen. Het is de bedoeling van een shortski dat je 4 dagen kan skiën met slechts 2 dagen verlof. Nuja, het is toch logisch dat je op de dag van terugkomst niet meer gaat werken… vond een gepensioneerde kerel. Verdere uitleg hoef ik wellicht niet te geven ;-)? Geert vond een oplossing en iedereen was tevreden.
’s Avonds begon ik precies wat “mottig” te worden. Een beginnende verkoudheid? Toch wat blijven plakken met Erik Deraeve want het waren leuke gesprekken. Iets na middernacht gaan slapen en een paar pillekes zouden het wel oplossen dacht ik.
- Costes da l Ega
- Col Alto
- Braia Fraida A
- Ciampai
- Lagazuoi A
- Falzarego
- 5 Torri A
- Alpe Potor – Nuvolao
- Fedare
- 5 Torri A
- Alpe Potor – Nuvolao
- Croda Negra
- Falzarego
- Lagazuoi A
- Armentarola
- Piz Sorega A
- Bamby
- Roby
- Braia Fraida R
Voor de stats: We namen 19 liften, overwonnen 5012 meter hoogte en hadden eigenlijk slechts 22,6km skiën op de teller.
Dinsdag 5 februari 2013
Geen gesnurk maar toch iedere twee uur wakker. Telkens pilleke genomen want mijn kop gloeide en mijn lijf had koud. ’s Morgens toch iets proberen eten, maar ’t smaakte niet echt.
Om 8u40 namen we de staatsbus richting Jochtal (1,5 euro). Dat was het dichts gelegen skigebied en lag op zo’n 8 minuutjes rijden. Ze hadden twee kleine skigebieden samengevoegd wat het de moeite maakte om er eens een dagske naartoe te gaan. Ideaal als afsluiter zeg maar.
Ik trok mee met Filip en Ann. Ik wil hen zeker bedanken om me op sleeptouw te nemen want ik had het toch wel een beetje lastig. Ik deed verschillende lagen kledij aan, maar ’t lichaam bleef koud aanvoelen terwijl mijn kop bleef gloeien. De minste inspanning was precies teveel. Ik voelde dat er iets niet juist was, maar zoals ze in Gent zeggen: “nie neute, nie pleue!”
Tegen de middag toch even proberen opwarmen met “Apfelgluhmix”. Het lukte gedeeltelijk, maar het warme appelsap smaakte gewoon lekker! Nog enkele pistes in de namiddag en tegen 15u kwam de mist op dus stopten we net op tijd. Met de staatsbus terug naar het hotel, douchen en alles klaarmaken voor de terugreis.
’s Avonds stond nog een slaatje met lasagne op het menu, maar ik kreeg enkel het slaatje en drie hapjes lasagne binnen. Wie mij kent weet dat ik niet zomaar een lekkere lasagne laat staan ;-). Hoesten deed pijn dus dat vermeed ik. Hopelijk zette ik geen anderen aan tot ziek worden…
De terugreis begon om 18u.
Voor de stats: We namen 16 liften, overwonnen 4879 meter hoogte en hadden eigenlijk slechts 26,2km skiën op de teller.
Woensdag 6 februari 2013
We waren om 7u30 terug in Oudenaarde dus perfect op tijd om terug aan 't werk te gaan tegen 8u!
In de loop van de dag toch even naar de dokter gegaan… blijkbaar een zeer besmettelijke griep en toch best een paar dagen thuis blijven!
- 2022Madagascar
- 2022Armenië
- 2022Eifel
- 2022Pinatar
- 2022Ijsselmeer
- 2021Turkije
- 2021Gdansk
- 2021Castel Madama
- 2020Thun
- 2020France Grand-Est
- 2020Baai van de Somme
- 2020Algarve
- 2019Barcelona
- 2019Litouwen - Letland - Estland
- 2019Rusland
- 2019Cyprus
- 2018Polen
- 2018Boedapest
- 2018Kroatië & Slovenië
- 2018Veluwe
- 2018Lapland
- 2018V.A.E. - Oman - Dubai
- 2017Java-Bali
- 2017Castel Madama
- 2017Sauerland
- 2017Madeira
- 2017Wembley: Tottenham - Gent
- 2017Skivakantie in Klausen
- 2016Kerstcruise Duitsland
- 2016Sri Lanka
- 2016Castel Madama
- 2016Lissabon
- 2016Egypte
- 2015Belgische Ardennen
- 2015China
- 2015Tunesië
- 2014India
- 2014Castel Madama
- 2014Coburg
- 2013Castel Madama
- 2013Skiën in Kronplatz-Corvara
- 2012Castel Madama
- 2012Amsterdam
- 2011Malta
- 2009Frankfurt
- 2008Skiën in Salzburger Sportwelt
- 2007Rondreis Guatemala
- 2006Skiën in Fieberbrunn
- 2005Kopenhagen
- 2005Rondreis Australie
- 2005Skiën in Zell
- 2004Marrakech & Ouarzazate
- 2003Cappadocië & Istanbul
- 2003Schoolreis naar Seattle
- 2003Skiën in Corvara
- 2002Rondreis Spanje
- 2001Venetië
- 2001Skiën in Klausberg
- 2000Rondreis Italië
- 1998Les Deux Alpes
- 1998Trier
- 1997Belgische kust
- 1997London
- 1997Inter Milaan - RSC Anderlecht
- 1996Schoolreis naar Denemarken
- 1996Nettuno
- 1996Schoolreis naar Schotland
- 1996Castel Madama
- 1996Disneyland Parijs
- 1995Schoolreis naar Zuid-Engeland
- 1995Castel Madama
- 1994Saas-Almagell
- 1994Schoolreis naar Normandië
- 1994Castel Madama
- 1993Rondreis Frankrijk
- 1992Lofer
- 1991Ernst - Cochem
- 1988?
- 1988Rondreis Italië
- 1987Sölden
- 1986Mosel
- 1983Waidring
- 1982Luxemburg
- 1981?
- 1980Salzburg