Reizen
V.A.E. - Oman - Dubai 2018:
Reisverslag
Zondag 14 januari 2018
Om 4u15 opgestaan en 5u32 thuis vertrokken naar het station. 5u48 aangekomen en om 5u51 hadden we de trein naar Brussel-Zuid. Bij het afstappen hoorden we de trein naar de luchthaven afroepen. Aangezien we niet ver hoefden te lopen voor deze aansluiting konden we die nog net halen (6u45). Voor op schema want bij de voorbereiding had ik een volgende trein voorzien.
We werden om 7u30 verwacht in de luchthaven en we waren er om 7u09. Goed op tijd en meteen naar de incheckbalie. Geloof het of niet, maar daar stond intussen een immense rij mensen aan te schuiven. Gepensioneerd en gehaast heet dat dan. Het was intussen 7u45 toen we incheckten.
Tien minuutjes later de securitycheck en daarna hadden we tijd zat om een babbeltje te doen met robot Pepper (die moeite heeft met werken op zondag denk ik). Uit gewoonte kozen we de verkeerde vleugel dus even terug naar de andere kant en nog een extra identiteitscontrole voorbij. 9u16 boarding en net op tijd.
10u35 verlieten we de tarmac voor een vlucht van 6u16 met een Airbus A330 naar Abu Dhabi. Filmpje kijken ("How to be single") terwijl we een zoutkoekje en een ginger-ale kregen. De tweede film 'Partner" was zo slecht dat ik vrij snel een derde film koos ("Rough night"). Intussen hadden we een maaltijd gekregen (taboulé, pasta, broodje, chocomousse, ginger-ale). Nog een vierde film ("Going in style") meepikken voor we om 19u50 plaatselijke tijd landden (Brussel +3u).
Paspoortcontrole, bagageclaim, labeltjes aan de valiezen hangen en naar de bus. Er waren gisteren ook al mensen aangekomen die een dag vroeger zouden terugkeren en in totaal waren er 188 mensen via "de Blauwe vogel" aan boord. Het schip bood plaats aan zo'n 3000 gasten en het was volledig volzet. Ik vond het wel wat druk.
Het was een 30-40 minuutjes rijden naar de haven en onderweg zagen we in de verte de mooie grote moskee die we op de laatste dag zouden bezoeken. Nu al iets om naar uit te kijken! Het was niet zo druk op de 6 baanvakken dus alles verliep vlot. Eens aangekomen aan de terminal dienden we ons paspoort af te geven in ruil voor een pasje van het schip waarmee we dan ook aan boord konden. Er werd nog een foto genomen en telkens je aan boord gaat of het schip verlaat wordt je ook goed vergeleken met die foto.
Aangezien we zo laat aan boord kwamen had men het buffet iets langer open gelaten zodat we rond 22u toch nog iets konden eten. De valiezen werden ondertussen naar de kajuit gebracht. Gelukkig waren alle fooien op het schip inbegrepen, want dat is makkelijk 10 euro per dag per persoon. Bij alles wat je aan boord ziet van prijzen moet je ook nog eens 15% bijtellen en zo loopt dat toch wel op. Wij hadden gelukkig ook een drankenpakket inbegrepen waarmee we alles konden bestellen wat we wilden en nog veel meer. Even op de kaart kijken of er geen sterretje bij stond en dan hoefde je niet extra te betalen. Ijsjes zoveel je wou in een potje of een hoorntje. Voor coupes diende je te betalen, maar da's toch niet de meest ideale manier om alles eens te proeven…
Maandag 15 januari 2018
De eerste nacht aan boord verliep vlekkeloos en we stonden op om 8 uur. Om 9 uur zochten we een rustig plaatsje om te ontbijten. We hadden tijd, want we werden pas om 11u15 verwacht voor een uitleg van de "reisleiding". Ondertussen lagen we stil op zee in de buurt van Sir Bani Yas.
Sir Bani Yas is een natuurlijk eiland op 170 km ten zuidwesten van Abu Dhabi, de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten. Het grootste natuurlijke eiland in de Verenigde Arabische Emiraten ligt vlak bij de westelijke regio van Abu Dhabi en was oorspronkelijk de thuisbasis van het grootste natuurreservaat van Arabië. Het reservaat, dat zich uitstrekt over 87 km², werd in 1977 opgericht door Sheikh Zayed Bin Sultan Al Nahyan.
De MSC Beach ervaring in Sir Bani Yas staat synoniem voor rust. Het is inclusief barbecue lunch met lekkere burgers en andere lekkernijen, verse sla en groenten, gebakjes en fruit. Er zijn ook een tal van entertainment mogelijkheden. Dit stukje beach leek mij toch wel kunstmatig, maar toch mooi.
Als je naar het eilandje wou diende je een ticket af te halen zodat je met een tender bootje de verplaatsing kon maken. Op die manier probeerden ze de mensen te spreiden. Iets na 10u trachtten we aan zo'n ticket te geraken, maar dat verliep nogal chaotisch. Alsof men dit voor de eerste keer organiseerde. Paniek tegen 11u en ik kreeg wel een ticket, maar eigenlijk dienden we het schip te verlaten terwijl we naar die meeting moesten. We konden toch nog wisselen voor een latere tender en toen we op de vergadering toekwamen was men al begonnen. Nuja, echt veel wijzer werden we daar niet.
Half één vaarden we naar het eilandje. Even wat rondwandelen en een rustig plekje zoeken. Maar al snel hadden we door dat we beter eerst zouden eten. De "BBQ" zou open blijven tot 14u en het was al 13u30 toen we aanschoven. Hamburgers en wat kip als vlees, groenten en broodjes. Eigenlijk basic, maar voor iedereen wel iets aanvaardbaar.
Stilzitten op 't strand is uiteraard niets voor mij dus ik wandelde wel wat over en weer. Aan de andere kant zag ik leuke cabins waar ik me toch even in de schaduw legde om te weten hoe het voelt om te nietsen. Er was ook gratis wifi op het eilandje, maar dat had ik maar laat door. Nuja, ik was met vakantie dus op zich heb ik dat niet van doen.
Er was in de namiddag een "veiligheidsoefening gepland" aan boord. Dit hadden we vernomen op onze meeting. Als je daar niet op inging werd je nog wel op een later moment uitgenodigd. Aangezien we morgen een ganse dag op zee vertoeven, dacht ik… nu wat langer op het eiland genieten en morgen doen we die drill wel.
De laatste tender was voorzien om 17u30. Rond 17u00 keerden we toch al terug, samen met bemanningsleden. De meeste mensen waren al lang aan boord. Nooit wachten tot de laatste optie was precies de boodschap, je weet maar nooit.
Nog een uur voor we konden gaan eten dus snel nog een douche en natuurlijk eens gaan proeven van de ijsjes. Wat wil je meer als aperitief?
We kregen een restaurant aangeduid waar we telkens in de eerste shift, om 18u30, werden verwacht. Op de kaart stonden telkens enkele voorgerechten, hoofdgerechten en desserts. Kies maar wat je wil, hoeveel je wil, in welke volgorde je het wil, etc. Ik begon met een slaatje, gevolgd door een ribstuk. Dat was echter wat weinig en ook niet volledig mijn ding dus bestelde ik tussendoor nog een lasagne. Om af te sluiten een ijsje.
Aangezien er nog een volgende shift was dienden we onze tafel op tijd te verlaten. Ongeveer nog een uurtje tot de show begint in het theater. Ik had nog wel zin in een ijsje en proefde opnieuw een ander smaakje. Daar werd ik dan ook aangeklampt door een Roemeense dame met schoonheidsproducten. "Met dat product neem je de wallen weg onder je ogen en krijg je geen rimpels". HAHA, dat zal wel. "Ik zal het gratis aanbrengen aan de ene kant en je zal wel zien. Je moet het ook voelen." En jawel, je voelde dat trekken dus ik zeg "Amaai, als je dat nu zo fel ziet, dan is dat wel raar als er maar één kant is gedaan." Ze haalde een spiegel en toonde dat er verschil was. "De eerste is gratis, voor de tweede zal je moeten betalen… met een kus." Ze zag er nog goed uit, dus dat was dan afgesproken. Ik zag er ineens tien jaar jonger uit? Ter info: Wat het product precies deed weet ik niet, het was wel belachelijk duur.
Om 21u30 gingen we dus naar de show. Het thema van vandaag was "tapdans". Leuke show, ook al was dat nu niet bepaald mijn ding. De show duurt telkens drie kwartier dus da's wel goed. Niet te lang, niet te kort…
Vooraleer we naar de kajuit gingen proefde ik nog een stukje lekkere chocoladetaart. Rond 23u30 beslisten we dat onze dag erop zat.
Dinsdag 16 januari 2018
Een ganse dag op zee vandaag. Geen wekker gezet en als je dan in een binnen kajuit ligt dan heb je ook geen tijdsbesef aangezien je geen daglicht ziet. Enkele keren wakker, maar telkens nog eens zin om te draaien. Op een gegeven moment toch beslist om op te staat en het was intussen 10u. Een half uurtje later aanschuiven voor het ontbijt.
Tijd om het schip te verkennen. Wat rondwandelen en socializen met de mensen van aan tafel. Enkel opletten dat we niet verbranden want het was mooi weer. Het nadeel vond ik de drukte.
Tussendoor een beetje eten en drinken uiteraard en om 15u30 ging ik naar de namiddagshow kijken. Niet zo speciaal deze uitzonderlijke middageditie. Daarna was het uitkijken naar een ice cream demo. Een paar ijsjes werden van achter de toonbank gehaald en "en public" afgewerkt met slagroom en koekjes etc. Ik had mij er toch iets anders bij voorgesteld…
Zoals gewoonlijk moesten we om 18u30 onze vaste plaats innemen voor het avondmaal (soepje, zalm, chocoladetaart). We hadden ook onze vaste garçons; vriendelijke gasten uit Bali.
Na het eten zagen we om 21u de "acrobatic cocktail demo". Beetje zwieren met flessen en glazen, wat shaken en een paar cocktails prepareren. Beetje rare omgeving om dit te doen (aan een tafeltje in het salon bij de piano). Eens leuk om zien maar dan ook snel gedaan. Op zich wel goed, want om 21u30 was er alweer een show.
Van het theater moet je door het casino. Gisteren zagen we daar de verslaving op enkele gezichten, vandaag zagen we onze tafelgenoten cocktails bestellen. Waarom geen meedrinken? Het werd een dagelijkse traditie. Kwart voor twaalf toch de kajuit opgezocht.
Woensdag 17 januari 2018
Vandaag dienden we vroeger op te staan. Ik zette de wekker om 6u30 en om 7u15 gingen we ontbijten. 8u15-8u30 was er immers een afspraak aan het theater. We dienden daar samen te komen om een sticker met een nummer te krijgen. Dat nummer refereerde naar de bus. Blijkbaar een systeem dat werkt, maar ik voelde me op schooluitstap of lid van een sociale werkplaats.
Ik was nog even naar toilet gegaan en zag om 8 uur al zeker 50 wachtenden. Net zoals aan de luchthaven zag ik gepensioneerden onder stress. Je leert ermee leven.
Vandaag lagen we dus in Muscat. De excursie was geregeld. Met de bus naar de grote moskee. Om 9u10-10u00 bezochten we dus de Sultan Qabous Grand Mosque. Vijf slanke minaretten als symbool voor de 5 zuilen van de Islam. Plaats voor 20000 gelovigen. Gouden koepel van 50m hoog aan de binnenzijde versierd met mozaïeken. Maar liefst 35 Swarovski-kristallen kroonluchters verlichten de gebedshal, de zwaarste weegt meer dan 8 ton! Eén van de grootste Perzische tapijten ter wereld. Nogal een blits bezoek vond ik, maar wel mooi.
Van 11u00 tot 11u30 kregen we vrij bij de Mutrach-soek. Ook niet al te lang vond ik, maar als je niet van plan bent iets te kopen dan had je toch een indruk.
Tussen 11u50 en 12u20 lieten ze ons los in het museum Bait Al Zubair. Er was ook een fototentoonstelling in een bijgebouw. Zeer knappe beelden! Echt de moeite dus weer wat weinig tijd en ik wou het museum ook wel zien uiteraard.
Als afsluiter namen we een kijkje bij het officiële paleis van de sultan (Qasr al-Alam). Een fotostop van twintig minuutjes om daarna met de bus terug naar het schip te rijden. Tegen 13u00 waren we terug aan boord. En dan komt bij mij de spontane opmerking… waarom konden we in de moskee, de soek en het museum niet langer blijven?
En wat doe je als je aan boord komt rond de middag: eten en drinken! In de namiddag "zonnen" achteraan waar er toch ergens een afgelegen hoekje. De meesten lagen praktisch op elkaar bij het zwembad. Nuja, zo nu en dan eens rechtstaan om een ijsje of een cocktail.
Het schip vertrok toen de zon net onder was. Ik bleef even nagenieten voor ik naar binnen ging om me klaar te maken voor een "gala-avond". Klaar om 18u30 en terug aan tafel (tapa's, moussaka, ijsje). Het fototoestel halen in de kajuit en daarna naar de show. De dag afsluiten met een cocktail en fotograafje spelen in het casino. Eens je begint voor iemand een foto te nemen, dan stop het niet.
Vijf voor twaalf was het bedtijd.
Donderdag 18 januari 2018
Vandaag waren we elders in Oman gearriveerd. De boot lag een eindje van de kant af dus dienden we met tenderbootjes aan land gebracht te worden. We waren in de haven van Khasab. Vroeg opstaan voor onze excursie: 5u30 weerklonk de wekker. Een uurtje later zaten we aan het ontbijt. Nog een uur later hadden we de meeting in een bar voor ons bericht stickertje.
Met het bootje dus naar de kant. Leuk op zich en zeker als er dolfijnen meezwemmen. Eens aangekomen stapten we dus bus op. We zaten in een "veilig" gebied want het toezicht was er groot. Op een gegeven moment bevonden we ons op 50km van Iran en er was wel wat (verdoken) controle.
We reden langs de "fjorden" zeg maar en toen we ergens boven op de berg waren hield men een Fotostop. De weg was aangelegd door Europeanen en er was geen putje te bespeuren. Omwille van lawinegevaar werd de weg op enkele plaatsen wat verder van de wand af gelegd.
We reden door tot 9u30 waarna we stopten aan een moskee en het fort. De vesting konden we binnen, de moskee niet. Er was ook een mooi strand waar we tijdens dat half uurtje konden van genieten. Aangespoeld koraal, krabbetjes, mooie schelpjes, …
Terug te bus op en terug. Tussen 10u10 en 10u30 werd gestopt aan een speelpleintje langs de kust. Er werd een plasstop ingelast. Dames links, heren rechts en tussen beiden toch een paar honderd meter. En als je dan vraagt waarom er zo'n onderscheid wordt gemaakt tussen mannen en vrouwen dan krijg je verhalen over respect. Als je dan over een hoofddoek begint, dan antwoorden ze dat dit gaat over traditie en niet-geschoold zijn. Zeker niet over religie, want nergens in de geschriften staat iets van hoofddoeken of afdekken van lichaamsdelen. Maar tradities veranderen duurt nu eenmaal lang. Thuis lopen de vrouwen trouwens rond zoals ze zin hebben. Het is pas van zodra ze hun huizen verlaten dat mannen en vrouwen zo'n "laken" over hun hoofd trekken.
Men lastte een stop in van 11u05 tot 11u35 in Khasab, even verderop kregen we een half uurtje in het gerenoveerde Khasab fort dat werd omgetoverd tot een museum. Om 13u zaten we alweer op het schip te eten. Misschien dat we wat meer tijd in het museum konden vertoeven, maar voor de rest leek de timing vandaag toch wel beter. Er was gewoon niet zo heel veel te zien.
Ik had gelezen over Iraanse handelaars met speedboten die 's morgens naar Oman gingen en bij het ontbijt hadden we inderdaad wel wat bootjes voorbij zien varen. Ze komen met de nodige vergunningen hun vrachtje afleveren (vaak huishoudartikelen, schapen en geiten). Daarna gaan ze in de oude soek op koopjesjacht. Vooral Amerikaanse sigaretten en elektrische huishoudapparaten zijn in trek omdat ze in Iran met een fikse winst worden verkocht. In Oman handelen ze legaal (tegen een lage belasting), maar in Iran ligt de kustwacht op de loer. Het was een schouwspel om na de middag de vele speedboten in volle vaart terug te zien keren.
In de namiddag werd het "zonnen". Om 18u30 ons diner waarbij ik deze keer koos voor gerookte zalm, risotto en een lekkere taart met ijs in. Daarna gebruikelijk om 21u30 een show, gevolgd door een cocktail om tegen 23u55 te gaan slapen.
Vrijdag 19 januari 2018
De dag vroeg beginnen en om 6u00 opstaan. Een uurtje later "ontbijt op bed". 8u30 dienden we aan het theater te staan voor ons stickertje en daarna het schip af voor de Dubai tour die tot ongeveer 16u00 zou duren.
Met de bus reden we rond, met een stop aan de Burj Al Arab, de Palm Jumeirah en een blik op het hotel Atlantis, de Dubai Marina, de Mall of the Emirates met de indoor skipiste, beperkte lunch, Dubai Mall en de befaamde Burj Khalifa (op dit moment de hoogste toren ter wereld). Om 16u terug naar de boot zag ik niet zitten. Ik wou wel wat langer in de stad vertoeven dus kochten we tickets voor de hop-on-hop-off-bus. Zo hadden we wat meer tijd in de Dubai Mall en gingen we ook eens kijken naar de "waterfall". Om 18u00 deden we de "night tour", een twee uur durende rondrit die een groot deel van het parcours van deze morgen deed. Het was koud en winderig, maar zo zagen we de stad ook eens in een ander gedaante.
Om 20u15 was de laatste bus naar schip. Een uurtje later konden we in het restaurant ons avondmaal nuttigen. Aangezien er vandaag veel mensen van het schip gingen en een nieuwe lading toeristen werden verwelkomd, was er geen regeling voor eerste of tweede shift en was er vandaag ook geen show. We konden dus aanschuiven wanneer het ons paste en dat kwam goed uit. Ik had cannelloni als voorgerecht, kipfilet met frietjes als hoofdgerecht en ik koos voor clafoutis als dessert. Voldaan gingen we vroeg (22u30) naar de kajuit.
Zaterdag 20 januari 2018
7u30 opstaan en om 8u40 gaan ontbijten. We zouden er een rustige dag proberen van maken, maar wilden toch wel iets zien. We namen de bus van 10u00 naar de Dubail Mall. Een uur later bezochten we daar het Aquarium en het museum underwater nature. Onder de vissen lopen was wel leuk, maar dat had ik al eerder gedaan. Twee verdiepingen hoger was er een soort indoor zoo van dieren die in het water leven. Een grote variëteit en een prachtige omgeving. Je kon er blijven genieten en het was er niet zo druk. Ik had gedacht daar een uurtje te lopen, maar dat werd bijna twee uur.
Ik kon wel blijven kijken in de zoo, maar ik wou om 13u00 eigenlijk ook wel de fountain show zien. Op muziek (één liedje lang) "dansten de fonteinen" in de vijver voor de Burj Khalifa. Een half uurtje later was er een volgende voorstelling, maar met een andere song.
Daarna probeerde ik rond de grote toren te wandelen, maar dat was niet zo evident. Privé-domein en aan de ene kant door de parking ofzo… het leek me aangenamer gewoon langs het water terug te keren.
Het was intussen al 14u30. Met de hop-on-hop-off dan maar een toerke naar oude Dubai. Toch wel een contrast met het nieuwe gedeelte. We waren perfect op tijd terug om tegen 18u de dansende fonteinen te zien met licht. Alweer iets leuk, maar het was nog net niet voldoende donker. De show van 18u30 riskeerden we niet want we dienden zeker de bus te hebben van 19u om op tijd aan boord te zijn. En naar het schijnt is er om 20u nog een spektakel met de fonteinen in combinatie met de leds op de toren. Jammer dat we daar geen tijd voor hadden.
Na wat tumult aan de busterminal konden we uiteindelijk om 19u10 terug naar schip rijden. Ons laatste avondmaal werd buffet aangezien we later terug waren dan 18u30 en we dus de eerste shift misten.
Voor de laatste avond aan boord gingen we uiteraard terug naar de show en genoot ik nog van enkele cocktails vooraleer ik om kwart na middernacht naar de kajuit trok. Valiezen buiten en hopen dat we al het noodzakelijke in de handbagage hebben gestopt.
Zondag 21 januari 2018
Om 8u15 dienden we de kajuit te verlaten dus om 7u stond ik op. Het schip was intussen aangekomen in Abu Dhabi.
We gingen de handbagage in bewaring geven en trokken naar ons laatste ontbijt aan boord. Het was niet echt warm en veel wind. Niet meteen aangenaam op het dek of aan het zwembad. Aan de kant waar je beschutting kon vinden tegen de wind was men aan het roken dus dat zagen we ook al niet zitten. Dan maar een plekje gevonden bij binnenzwembad.
Daar ontmoetten we Jeanine en Diego, waar we ook mee gingen lunchen. Een aangenaam koppel met leuke verhalen. Handbagage ophalen, omkleden in de kajuit bij Jeanine en Diego, afscheid nemen, wat eten en smokkelen voor 's avonds en nog laatste ijsje.
17u30-17u45 dienden we te verzamelen voor het verlaten van het schip. Om 18u vertrokken we voor een avondexcursie in Abu Dhabi. We stopten aan de markt, hadden een paar fotostops en als uitschieter was er van 20u20 tot 21u20 een bezoek aan de Sjeik Zayed bin Sultan Al Nahyan-moskee. Dit is de grootste moskee van de V.E.A. en de achtste van de wereld. Plaats voor 40000 gelovigen. 57 witmarmeren koepels en 4 elegante minaretten, elk 102m hoog. Zowel binnen als buiten volledig bekleed met Griekse en Italiaanse marmer, ingelegd met bloemmotieven in kleurrijke halfedelstenen. 5600m² Perzisch tapijt en kristallen kroonluchters. Met een kostprijs van meer dan 500 miljoen dollar is dat een van de duurste moskeeën ter wereld. Daarnaast zagen we in het gebedshuis twee leden van de koninklijke familie zingen bij het graf van de Sultan. Om de vier uur werden ze afgelost. De Sultan stierf in 2004 en heeft de moskee niet voltooid gezien. Prachtige afsluiter van een interessante reis.
22u00 werden we afgezet aan de luchthaven van Abu Dhabi. Een vlotte check-in en je mag er blijkbaar door de controle met frisdrank. Ik had mijn cola al open gemaakt omdat ik dacht die snel uit te drinken voor ik die moest afgeven. Maar ik mocht er dus mee passeren en gaf het blikje zelfs even af aan de security terwijl ik door de detector wandelde. Daarna was het wachten…
Maandag 22 januari 2018
Om 1u45 boarding, 3u07 take-off en een vlucht van 7u30 naar Brussel. We landden om 7u35 en 10u05 hadden we onze bagage. Klassiek gingen de mensen tegen de transportband staan in plaats van twee meter afstand te nemen zodat diegene die zijn bagage ziet een stap vooruit kan zetten en zorgeloos de valies kan afnemen. Als men dat niet doet, dan moet ik mij aanpassen aan de rest hé. Ik zag mijn valies en trok die dan maar van de band nadat ik "ja, da's die van mij" had geroepen en niemand opzij ging. Dan maar valies en iedereen die in de weg stond naar me toe getrokken. Dan verschieten ze ineens… tjah, ze gaan het nooit leren.
Treinticketjes kopen en om 8u30 de eerste trein naar Brussel net gehaald. Overgestapt in Brussel -Zuid met 18 minuten vertraging (9u18 +18'). En zo kwam alweer een einde aan ons avontuur.
Foto's
- 2023Oostenrijk
- 2023London
- 2022Madagascar
- 2022Armenië
- 2022Eifel
- 2022Pinatar
- 2022Ijsselmeer
- 2021Turkije
- 2021Gdansk
- 2021Castel Madama
- 2020Thun
- 2020France Grand-Est
- 2020Baai van de Somme
- 2020Algarve
- 2019Barcelona
- 2019Litouwen - Letland - Estland
- 2019Rusland
- 2019Cyprus
- 2018Polen
- 2018Boedapest
- 2018Kroatië & Slovenië
- 2018Veluwe
- 2018Lapland
- 2018V.A.E. - Oman - Dubai
- 2017Java-Bali
- 2017Castel Madama
- 2017Sauerland
- 2017Madeira
- 2017Wembley: Tottenham - Gent
- 2017Skivakantie in Klausen
- 2016Kerstcruise Duitsland
- 2016Sri Lanka
- 2016Castel Madama
- 2016Lissabon
- 2016Egypte
- 2015Belgische Ardennen
- 2015China
- 2015Tunesië
- 2014India
- 2014Castel Madama
- 2014Coburg
- 2013Castel Madama
- 2013Skiën in Kronplatz-Corvara
- 2012Castel Madama
- 2012Amsterdam
- 2011Malta
- 2009Frankfurt
- 2008Skiën in Salzburger Sportwelt
- 2007Rondreis Guatemala
- 2006Skiën in Fieberbrunn
- 2005Kopenhagen
- 2005Rondreis Australie
- 2005Skiën in Zell
- 2004Marrakech & Ouarzazate
- 2003Cappadocië & Istanbul
- 2003Schoolreis naar Seattle
- 2003Skiën in Corvara
- 2002Rondreis Spanje
- 2001Venetië
- 2001Skiën in Klausberg
- 2000Rondreis Italië
- 1998Les Deux Alpes
- 1998Trier
- 1997Belgische kust
- 1997London
- 1997Inter Milaan - RSC Anderlecht
- 1996Schoolreis naar Denemarken
- 1996Nettuno
- 1996Schoolreis naar Schotland
- 1996Castel Madama
- 1996Disneyland Parijs
- 1995Schoolreis naar Zuid-Engeland
- 1995Castel Madama
- 1994Saas-Almagell
- 1994Schoolreis naar Normandië
- 1994Castel Madama
- 1993Rondreis Frankrijk
- 1992Lofer
- 1991Ernst - Cochem
- 1988?
- 1988Rondreis Italië
- 1987Sölden
- 1986Mosel
- 1983Waidring
- 1982Luxemburg
- 1981?
- 1980Salzburg